5 TIPP, HOGYAN SZABADULJ MEG A STRESSZTŐL

2017. december 16.
Nem mondanám magam egy kiegyensúlyozott, nyugodt embernek, habár az ismerőseim és barátaim nagy része ezt állítaná rólam. Nagyon-nagyon sokat stresszelek, idegeskedem, felesleges dolgokon kattogok, ráadásul vannak időszakaim, amikor egyszerűen önmagammal sem vagyok kibékülve. De ezt ki nem mondhatja el magáról?
Az utóbbi időben, pontosabban mióta elkezdődött ez a tanév, igyekeztem lazábban hozzáállni az iskolához, és kicsit jobban igyekezni, hogy elfogadjam magamat, ami többé-kevésbé sikerült. Most szeretném megosztani veletek azokat a dolgokat, amik nekem segítettek, hogy kicsit elszakadjak a negatív érzésektől.



NE HAJSZOLD/VÁLLALD TÚL MAGAD

Úgy gondolom, ez a legelső lépés afelé, hogy kevésbé stresszelj. Ráadásul egy nagyon egyszerű tipp. Csupán annyit kell tenned, hogy megtanulsz nemet mondani. Nemet mondani programokra, ahová az utolsó pillanatban tudnál csak befutni, nemet a tanárnak, aki versenyre akar küldeni, miközben el vagy havazva, nemet egy szívességre. Ha tudod, hogy nincs időd valamire, és van lehetőséged nemet mondani, ne félj kimondani! 

ÍRJ LISTÁT

Ha mégis sikerül felhalmozni a teendőket és programokat, a legjobb, ha listába szeded őket. Én személy szerint elég szkeptikus voltam ezzel kapcsolatban, mivel engem bizonyos esetekben az még jobban idegesít, hogy látom, mennyi mindent nem csináltam meg, mint ha nem is listáznék semmit. A bullet journalom is ezért tűnt el szűkös két hónap alatt. Most sem rendszeresen, naponta írogatok to do listeket, csak ha éppen szükségét érzem. De ha te az ellenkező táborba tartozol, akik imádják szépen organizáltan élni az életüket, akkor valószínűleg már most is készítesz listákat. Egy a lényeg: ne felejts el, hogy ez nem kötelezettséged, nem kéri számon rajtad senki, vagyis nem kell amiatt bánkódnod, ha egy zsúfoltabb napon kimarad a rutinodból a listaírás!

MINDENT CSINÁLJ MEG IDEJÉBEN

Szerintem nagy butaság percre pontosan beosztani a teendőket, hiszen bármi közbejöhet, vagy esetleg egy-egy program a vártnál tovább húzódhat. Mindenesetre észben kell tartanod és tudatosan beosztanod a teendőidet, hogy mindent időben meg tudj csinálni. Ez egy kulcsszempont az idegeskedési faktorok közt. Én nagyon gyakran reggelre halasztom a tanulást, ami miatt rettentően rosszul alszom. Bizonyos időközönként felébredek, ránézek az órámra, számolok, mennyi időm van még az alvásra, és miközben újra a párnára hajtom a fejem, csak arra tudok gondolni, mi mindent kell még megjegyeznem röpke egy óra alatt, még a nap feljötte előtt. Ennek elkerülése érdekében egy jó ideje már figyelek arra, hogy a dolgaimat az "aktív óráimban" végezzek el. Ezt a nevet adtam az időszaknak, mikor visszaérek a koliba, mielőtt elkezdeném nyomkodni a telefonomat, vagy lemenne a nap. Sokan csodálkoznak ezen, hogy rögtön iskola után leülök házit írni, de a hazafelé tartó úton kiszellőztetem a fejem, és még nem terelik el olyan dolgok a figyelmem, mint a közösségi médiák és könyvek, és a nap is fent van, amitől nem érzek késztetést rá, hogy egy meleg fürdő után az ágyamba zuhanjak.


KAPCSOLÓDJ KI

Fontos, hogy néha kiszakadj a monotonitásból, és kikapcsold az agyad, ezt pedig akkor tudod a leghatékonyabban csinálni, ha törődsz a hobbijaiddal. Menj el futni, rajzolj egy tökéletlen képet teljesen random, pengesd meg a gitárod vagy nyomj le egy-két billentyűt a zongorán! Kapcsolj be valami slágert és táncolj a leghülyébb mozgással, amit tudsz, ha ahhoz van kedved! Ülj be egy kávéra a barátaiddal és beszélgessetek! Csinálj akármit, ami megnevettet, ami elfeledteti veled a problémáidat és a még rád váró harcokat. Emellett sose felejtsd el, hogy a tested a templomod, a stressz pedig rendszeresen, apró repedéseket okoz a falakon! Kipattoghat a bőröd, fájhat a hasad, a fejed és egyéb lelki és testi következménye lehet a sok idegeskedésnek. Egy megoldás lehet, ha (a hétvégére gondolva) elvégzed a dolgod szombaton, vasárnap pedig kicsit több időt fordítasz arcápolásra, esetleg jógára.

MANTRÁK ÉS POZITÍV GONDOLATOK

Az előző tanácsaim inkább a megelőzésre szolgáltak, de jogosan jöhet a kérdés, hogy a stressz pillanatában mit tehetünk. Kicsit talán emberfüggő ez a tanács, de nekem mégis nagyon sokat segített, így mindenképpen szerettem volna ezt is megosztani veletek. Az első mantra, vagy gondolat, ami könnyített a nyomáson, a következő volt: "ne stresszelj olyan dolgok miatt, amit nem tudsz befolyásolni", majd a "számít majd ez jövőre, vagy akár holnap?"-kérdéssel egészült ki az én gondolati stressz-mentes mantragyűjteményem. Különböző szituációkban aztán próbálok reális lenni és felmérni, mennyire érdemes idegeskedni az aktuális probléma miatt.

Ti is idegeskedős típusok vagytok? Nektek milyen tanácsaitok lennének? 

4 megjegyzés:

  1. Az bevezető minden szavával teljesen egyetértek! Köszi a tippeket :) Kicsit dolgoznom kéne még azon, hogy ne vállaljam túl magam... Most is teljes teendő had van előttem, főleg sulis több napos rendezvény szervezés miatt... Sebaj, az lebeg a szemem előtt, hogy szívesen csinálom :D
    Nagyon tetszett a bejegyzés ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, az a pont nekem is kritikus. Idén sikerült három versenyre is jelentkeznem, ami nagyon sokat elvett a szabadidőmből. De szerencsére kettőn már túl vagyok, a harmadik meg csak márciusban lesz.
      Az jó motiváció lehet, ha szívesen csinálod, tudod, hogy tanulni fogsz belőle és büszke leszel magadra, ha befejezted. Ez a jó hozzáállás! :)
      Sok sikert a programokhoz!

      Törlés
  2. Mostanában elég stresszes vagyok a suli miatt, úgyhogy nagyon jó volt olvasni a bejegyzésedet!^^ A tippek is hasznosak szerintem! Hajrá! :)

    Amber

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Reméltem, hogy eltaláló ezzel a poszttal egy-két stresszes diákot! Köszönöm és neked is minden jót, sok sikert a sulihoz! :)

      Törlés