2019. március 31.

5 TIPP A JOBB IDŐBEOSZTÁSÉRT

Januárban elkezdtem a strandon dolgozni, ahol a termál medencék mellett kell lennem "medenceőrként". Ez a titulus annyit takar, hogy nyolc órán keresztül ülök egy székben, figyelek rá, hogy egy idős hölgy vagy úr se fulladjon bele az egy méter mélységű vízbe, óránként megszámolom, és felírom, hányan vannak a kinti és benti medencében, valamint válaszolok a fürdőzőkben felmerülő olyan kérdésekre, mint: "hol a legközelebbi WC?", "ma is este 11-ig van nyitva a strand?", "merre tudok szendvicset venni?" és "mi az a barna trutyi a vízben?". Egyszóval nyolc órán keresztül kellemes, aktív semmittevésbe süppedek, és várom a műszak végét, hogy mindenkit kipaterolhassak a vízből, és mehessek vissza a kollégiumba csinálni a dolgom.
Ez a munka elég jól hangzik, nem? Hiszen azért fizetnek, hogy üljek, és telefonozzak, olvassak vagy tanuljak (persze csak diszkréten). Azonban nyolc óra üldögélés a termál szagban, miután hét órát üldögéltem az iskolában, elég gyorsan unalmassá válik, és átértékelődik az idő múlásáról alkotott képem.
Amióta diákmunkás vagyok kevesebb időm maradt a tanulásra, edzésre, szórakozásra, de az iskolán és a munkahelyemen kívül töltött időmet határozottan jobban osztom be. Úgy gondoltam, érdemes lenne megosztani veletek a tapasztalataimat, és tippjeimet, amiket örültem volna, ha én is hamarabb megtudok.


1. PRIORITÁS
Gyakorlatilag minden time management-es cikkben és videóban szerepel ez a pont, és nem véletlenül, hiszen a szabadidőd felett te rendelkezel. Ha úgy döntesz, hogy napi egy órát futással fogsz tölteni, akkor ki neked a szomszéd néni, hogy megmondja neked, ne tedd? Ha neked az az egy óra mozgás fontosabb, mint a biológia tanulás, hiába szeretnéd rákényszeríteni magad, hogy leülj a könyv fölé, amikor tudod, hogy úgyis azon fog járni az agyad, mennyire szívesebben futnál, nem fog menni.
Írj fel öt dolgot, amiket meg szeretnél csinálni egy nap, és rangsorold őket! Először kezdd azzal, amit a legfontosabbnak tartasz (, nem feltétlenül a legkönnyebbnek), és haladj a kevésbé fontos teendők felé! Aztán nézd meg, most mennyi energiát és időt ölsz beléjük, és aszerint is értékeld őket! Ha a prioritás és a valódi energiabefektetésed különbözik, az egy jel, hogy változtatnod kell. Ha például rengeteget foglalkozol az iskolával, csak azért, hogy kitűnő legyél, valójában viszont nincs szükséged arra, hogy jó jegyeid legyenek mindenből, és nem is tartod fontosnak az iskolát, valószínűleg másra kéne fordítanod a figyelmed.


2. ÖNISMERET
A prioritásod meghatározásához ismerned kell magad, azonban azt is tudnod kell, melyik feladat elvégzése körülbelül mennyi időbe kerül neked. Ha a törit a kisujjadból rázod ki, és elég, ha órán odafigyelsz, aztán következő töri előtt egyszer-kétszer átfutod a vázlatod, felesleges délutánonként órákat szánni annak tanulására csak azért, mert mindenképp ötöst akarsz, és stresszelsz a tz miatt. Ugyanígy tisztában kell lenned azzal is, hogyan érzed a legkomfortosabban, amikor el kell végezned egy feladatot. Zenét hallgatva lassabban takarítasz? Jobban tudsz koncentrálni a tanulásra, ha suli után nem egyből állsz neki, hanem előtte fél órát olvasással töltesz? Én például délután hat után képtelen vagyok rendesen koncentrálni, suli után azonnal meg szoktam csinálni a házimat, ha pedig sokat kell pakolnom, mosogatnom, időzítőt állítok be, és kihívom magamat, hogy képes vagyok-e minden ilyesmit negyed óra alatt elintézni.
Figyeld meg a szokásaidat, ismerd ki magad, mielőtt leülnél, hogy megreformáld az időbeosztásod, különben könnyen a mennyiség válhat a fontosabbá a minőség helyett, a kudarc pedig el fogja venni a kedved!


3. GOOGLE NAPTÁR
Tavaly szeptemberben kattantam rá a Google ezen alkalmazására, és esküszöm nektek, csodát tett velem. Azelőtt szenvedtem a Bullett Journallal, a határidőnaplóval, mert egyik sem jött be igazán, de ezt imádom használni. Minden percemet beoszthatom vele, látványos táblázatba rendezi az elfoglaltságaimat, színkódolhatom, rendszeressé tehetem azokat, és még egy csomó remek lehetőséget ad, hogy magamhoz igazítsam az alkalmazást. Én szinkronizáltam a telefonommal, a tabletemmel, a laptopommal, így akárhol vagyok, akármilyen eszközt használok, átlátom a napomat és a hetemet.
Nem szoktam minden egyes eseményt a fogmosástól kezdve a sétáig az iskolába feltüntetni, szeretem szellősen hagyni, hiszen fontosnak tartom, hogy a spontaneitás lehetősége meglegyen, így nem fog szorongást kelteni, ha nem úgy alakul a napi program, ahogy terveztem. A hétvégéim például néha teljesen üresek, mert tudom, hogy akkor úgyis azt fogom csinálni, amihez éppen kedvem van.

A következő színkódolást szoktam használni:
grafit- iskola
banán - tanulás
mandarin - kötelező iskolán kívüli programok, időpontok (pl. orvos), munka
paradicsom - edzés
bazsalikom - szabadidős program (ált. barátokkal)
zsálya - egész napos események (szülinapok, iskolai szünetek)
flamingó - bloggal kapcsolatos dolgok
páva - rendhagyó közlekedés (pl. busz buliba, buliból haza)
szőlő - olvasás

4. ALVÁS
Szerintem mindannyian tisztában vagyunk vele, mennyire elengedhetetlen, hogy kipihentek legyünk. Ha fáradtak vagyunk, nem tudunk koncentrálni, és ha nem tudunk koncentrálni, egyes feladatok elvégzése, mint például a tanulás és házimunka, lényegesebben több időt fognak igénybe venni. Napi nyolc, de minimum hét óra alvás, és higgyétek el, az az idő meg fog térülni, hiszen tiszta fejjel sokkal jobb nekilátni a napnak, mint fáradtsággal, fájó szemekkel és panaszkodással.
Én reggel hatkor szoktam kelni, hétkor indulok el iskolába, ezért mindig igyekszem tízkor vagy tizenegykor lefeküdni.


5. VASAKARAT
Rengeteg-rengeteg kitartás kell ahhoz, hogy rendszerezetten éljünk, ráadásul minden feladatot és programot belesűrítsünk egy napba vagy egy hétbe, de nem lehetetlen. Ha elhatározod, hogy 2019 a nyelvtanulás éve lesz, és végre leteszed azt a nyelvvizsgát, tarts ki amellett, hogy szerdánként este hétkor gyakorlófeladatokat csinálsz, vagy reggel a buszon ülve idegen nyelvű híreket hallgatsz. Ma már olyan fejlett technika áll rendelkezésünkre, annyi lehetőségünk van, hogy minden felmerülő probléma a feladataid elvégzése közben csak kifogás, és ha nem sikerül valamit megcsinálni, akkor csakis magadban keresheted a hibát.
Hónapok óta nem írtam például posztot, és az időhiány, hogy őszinte legyek egy gyenge kifogás részemről. Ha akartam volna, minden héten lett volna új bejegyzés, de hiányzott a motiváció és inspiráció, inkább töltöttem a szabad óráimat a hétvégén azzal, hogy burritoként becsomagolva a takarómba videókat nézegessek a YouTube-on vagy még ötödjére is átpörgessem az Instát.


+1. A JÓ OLDAL
Talán a legfontosabb tanács, amit adhatok, hogy ha a suliban vagytok, ne azért legyetek ott, mert ott kell lennetek, hanem használjátok ki az adódó lehetőséget, és nézzétek a dolog jó oldalát. Tegyétek fel a kérdést: mit tud hozzám tenni egy töri vagy egy biológia óra? Milyen előnyöm származik abból, ha ráveszem magam, és elmegyek futni? Mit nyerek, ha dolgozni kezdek?


Néha nagyon nehéz betartani a beosztást, és nem megőrülni a sok kötelezettségtől, nekem is sok mindenben kell még fejlődnöm. Időnként még mindig hazaviszem a tanulnivalóm a hétvégén, pedig tudom, hogy azt a két napot nem a tankönyveim társaságában fogom tölteni, hanem majd vasárnap este, a koliban fogok tanulni. A blogot is elhanyagoltam az utóbbi időben, mert kicsit lejjebb csúszott a prioritási listámon most, hogy a továbbtanulásra koncentrálok, de szeretnék ezzel is annyi időt tölteni, hogy hetente új poszttal jelentkezhessek. Ugyanakkor ez egy folyamat, aminek talán sosem lesz vége, mert az általam fontosnak tartott dolgok is változnak, körülöttem is változik minden.
Azonban nem kell tökéletesnek lennem, hiszen természetes, hogy néha átcsapnak a fejem fölött a hullámok, és csak kapkodok, mert azt sem tudom, mihez kezdjek. Egyedül annyit tehetek, hogy kiélvezem a jó időszakokat.

Nektek milyen tippjeitek, trükkjeitek vannak, amivel ki lehetne egészíteni a listát? Szeretnétek még erről a témáról többet olvasni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Üzemeltető: Blogger.
emerge © , All Rights Reserved. BLOG DESIGN BY Sadaf F K.